Op dit moment wordt er gewerkt aan volgende projecten:

1- Het bundelen en samenvatten van bestaande informatiebronnen rond DIS. Het gaat zowel om professionele als om particuliere referenties zoals van ervaringsdeskundigen en betrokken familieleden.

2- Stimuleren van lokale initiatieven op het vlak van psychische zorgverlening en verspreiding van informatie over DIS en andere aanverwante stoornissen. Via de stichting wordt er ook voorlichting gegeven in besloten en publieke bijeenkomsten. Interesse in een lezing ? Kijk dan even op onze contactpagina.

3- Verzamelen, uitgeven en/of tentoonstellen van persoonlijke verhalen, gedichten, tekeningen, schilderijen en andere artistieke uitingen van mensen met een psychische stoornis. Een eenvoudige tekening zegt meestal meer dan 1000 woorden …

4- Aanbieden van praktische ondersteuning en hulp aan patiënten, hun familie en omgeving. Het gaat dan om zorgadvies en hulpverlening, maar ook op administratief vlak geeft de stichting ondersteuning zoals bij aanvraag, organisatie en vinden van goede zorgverleners.

5- Mensen met psychische problemen worden dikwijls ook geconfronteerd met financiële en materiële tekorten omdat ze niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen en niet om hulp durven of kunnen vragen. De stichting steunt hen en hun familie financieel en/of met kleding- en voedingspakketten. Eventueel worden meubelen of bijvoorbeeld een ijskast in bruikleen gegeven en indien nodig ruimen we de woonruimte op.

Ook in de omgekeerde situatie waarbij financiële en materiële problemen aan de basis liggen van psychische en/of lichamelijke klachten, kunnen mensen rekenen op de steun van de stichting. De druk van de levensomstandigheden kan latente ziektebeelden of stoornissen versterken of aan de oppervlakte laten verschijnen. Ook nieuwe klachten en symptomen vinden dikwijls hun wortels in de dagelijkse strijd om de eindjes aan elkaar proberen te knopen.

6- Het bieden van een veilige thuishaven voor gesprekken met en tussen mensen die kampen met een psychische stoornis, waar contact in alle vertrouwen verloopt en niet geoordeeld wordt. Een luisterend oor of een praktische tip van een lotgenoot is goud waard. Ons principe is dat mensen met gelijkaardige ervaringen elkaar uitstekend kunnen helpen en het ook als bevrijdend kunnen ervaren dat ze even niet “therapeutisch” benaderd worden. Velen vinder er ook voldoening en eigenwaarde in om weer eens te kunnen helpen in plaats van geholpen te worden.

Op termijn is het de bedoeling om een eigen opvanghuis op te zetten waarbinnen alle initiatieven gebundeld kunnen worden.

De stichting is gevestigd in Oosterhout (noord-Brabant) en is vooral actief in het zuiden van Nederland. Alle inkomsten ter financiering van onze activiteiten en termijnproject worden gehaald uit eigen fondsenwervingen. Wij  doen dus geen beroep op enige vorm van subsidie en werken volledig onafhankelijk.